Begroting 2020

Bijlagen

Dynamische prioriteitenlijst

Inleiding
Het is onze intentie om twee keer per jaar een integrale afweging over
bestedingsvoorstellen te maken aan de hand van de Dynamische Prioriteiten Lijst (DPL). Het belangrijkste moment is bij de begroting. Dan wordt het beleid voor het komende jaar vastgesteld en komt ook aan de orde welke middelen er beschikbaar zijn voor de bestedingswensen.    

Autonome voorstellen uit 2020
De autonome bestedingsvoorstellen zijn in feite bijstellingen van budgetten en zijn verwerkt in de knoppen 1 saldo begroting en 2 budget beleidsintensivering. In tegenstelling tot de bestuurlijke bestedingsvoorstellen wordt uw raad geen expliciet besluit over deze autonome voorstellen gevraagd.   

In de Kadernota 2020 is voorgesteld en heeft u ingestemd met één autonoom bestedingsvoorstel 2020 (Stichting bestemming Borger-Odoorn). In de begroting 2020 zijn de volgende autonome bestedingsvoorstellen 2020 opgenomen:

 

Structureel 

Incidenteel

Nr

Nieuwe autonome voorstellen 

Thema

2020

2020

1

Omgevingswet

Toekomst

200.000

2

1. Regiodeal 

Toekomst

205.000

2. Regiodeal uitvoeringskosten

Toekomst

80.000

3

Verkeerseducatie 

Leefomgeving

26.500

4

Bijdrage GEOPARK

Economie

27.000

5

Intensivering Onze Portemonnee (rechtmatigheid)

Portemonnee

80.000

Totaal:

133.500

485.000

1. Omgevingswet
Portefeuillehouder: F.A.J. Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: De nieuwe Omgevingswet is in aankomst en de invoeringsdatum is 1 januari 2021. Wij hebben een contourennota vertaald naar een programmatische aanpak. Binnen deze aanpak worden 5 projecten onderscheiden. Voor de eerste helft het jaar 2020 zijn de kosten geraamd op € 200.000. Hierbij hebben we rekening gehouden met de nog beschikbare budgetten van 2019. Bij het samenstellen van Bestuursrapportage 2020-I hebben we meer inzicht in de totale kosten voor 2020 en komen dan met een voorstel voor de tweede helft van 2020.

2. Regiodeal
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: B. Romani
Toelichting: In de raadsvergadering van 29 mei 2019 heeft u ingestemd met de “Regio Deal Zuid en Oost Drenthe”. Het benodigde budget voor het gemeentelijk aandeel in de uitvoering van deze Regio 2019 – 2022 bedraagt € 820.000 en u heeft besloten om hiervoor met ingang van 2020 tot en met 2023 € 205.000 in de begroting op te nemen. Voor de uitvoering van de regiodeal hebben we een (interne) projectleider aangesteld. Deze kosten kunnen niet ten laste van de Regiodeal worden gebracht en zijn additioneel. In deze begroting worden de kosten van de Regiodeal als autonome mutatie verwerkt.    

3. Verkeerseducatie
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: In Drents verband zijn samen met de provincie en andere Drentse gemeenten langdurige afspraken over de werkwijze met betrekking tot verkeerseducatie gemaakt. Continuering van verkeerseducatie in de gemeente is een belangrijk onderdeel van de stimulering van verkeersveiligheid. De budgetten zijn tot en met 2019 incidenteel geraamd en middels dit voorstel worden de budgetten
(€ 26.500) structureel geraamd. De budgetten zijn als autonome mutaties verwerkt in verband met afspraken met Drentse gemeenten en provincie Drenthe.    

4. Bijdrage Geopark
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: B. Romani
Toelichting: Onze gemeente werkt al jaren samen met 4 andere Drentse Hondsruggemeenten en de gemeente Groningen samen. We subsidiëren hiervoor de Hondsrug UNESCO Global Geopark. We hebben hiervoor tot en met 2019 budgetten beschikbaar gesteld. In deze begroting stellen we voor om structureel een budget van € 27.000 beschikbaar te stellen. We hebben dit budget in verband met afspraken met en verwachtingen van andere gemeenten als autonome mutatie verwerkt.     

5. Intensivering onze Portemonnee (rechtmatigheid)
Portefeuillehouder: H.G. Wind
MT lid: D. de Vries
Toelichting: Onze accountant heeft uw raad bij de jaarrekening 2018 geïnformeerd dat met ingang van boekjaar 2021 de huidige rechtmatigheidscontrole door de accountant bij gemeenten vervalt. De verantwoordelijkheid voor de interne beheersing van de naleving van externe en interne regelgeving komt nadrukkelijk bij het college te liggen. Het is de verwachting dat op korte termijn de wetgeving hieromtrent wordt aangepast. Voor onze gemeente betekent dat we in control moeten investeren en moeten bouwen aan een organisatie brede interne controlestructuur voor de collegeverklaring. De additionele structurele kosten (€ 80.000) hebben we i.v.m. het verplichte wettelijke karakter als autonome mutatie verwerkt.           

Bestuurlijke bestedingsvoorstellen uit 2019

Begin 2019 hebben we u diverse bestedingsvoorstellen aangeboden. De voorstellen waren voor een groot deel incidenteel en de intentie is om in deze bestuursperiode voor bepaalde beleidsterreinen incidentele middelen beschikbaar te stellen. Voor het jaar 2019 zijn deze middelen beschikbaar gesteld en nog niet voor het begrotingsjaar 2020. In onderstaand overzicht zijn deze bestedingsvoorstellen voor het jaar 2020 opgenomen.

Structureel 

Incidenteel

Nr

Voorstellen met hoge bestuurlijke prioriteit (2019)

Thema

2020

2020

1

Opbouwwerker veengebied (Andes)

Inwoners

39.500

2

Werkbudget regenbooggemeente

Inwoners

5.500

3

Werkbudget inwonersparticipatie 

Inwoners

0

4

Beleidsmedewerker Economische zaken /Cittaslow

Economie

83.000

5

Bijdragen BOCE beleidskader

Toekomst

0

6

Basis op orde/Betrouwbare overheid (I-transitieplan)

Toekomst

52.000

7

Duurzaamheidseducatie

Toekomst

10.000

Totaal:

83.000

107.000

1. Opbouwwerker Veengebied (Andes)
Portefeuillehouder: A. Trip
MT lid: B. Romani
Toelichting: Uit onderzoek blijkt dat er met name in het Veengebied behoefte is aan extra opbouwwerk. Gelet op de ontwikkelingen in dit gebied is het belangrijk om signalen uit de dorpen snel op te pakken. Opbouwwerk heeft naar verwachting een preventieve werking. Bij de bestedingsvoorstellen 2019 is besloten om de opbouwwerker veengebied voor de helft incidenteel en voor de helft structureel te honoreren. Voor 2020 wordt voorgesteld om € 39.500 incidenteel beschikbaar te stellen. Dit honoreren we incidenteel, vanwege de ontwikkelingen in het veengebied. Op termijn is het de bedoeling dat het extra opbouwwerk wordt geprioriteerd binnen het budget van Andes.

2. Werkbudget regenbooggemeente
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: B. Romani
Toelichting: Als regenbooggemeente draagt Borger-Odoorn uit dat iedereen erbij hoort en geaccepteerd moet worden in onze samenleving. Ongeacht wie of wat je bent. In de regenboogweek zijn we gestart met de eerste activiteiten. Ons voorstel is om in 2020
€ 5.500 beschikbaar te stellen. Dit is voldoende om alle scholen te bereiken die hier gebruik van willen maken. De intentie is om hier uitvoering aan te blijven geven gedurende de huidige bestuursperiode.

3. Werkbudget inwonersparticipatie
Portefeuillehouder: H.G. Wind
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Bij de bestedingsvoorstellen 2019 is € 25.000 beschikbaar gesteld als werkbudget voor inwonersparticipatie. Er resteren nog middelen van de jaren 2018 en 2019 en we stellen voor om in 2020 in eerste instantie deze middelen in 2020 voor inwonersparticipatie in te zetten. In deze begroting 2020 vragen we dan ook geen additionele middelen. Indien het budget in de loop van 2020 ontoereikend is, dan komen we in de eerste BERAP 2020-I met een voorstel voor additionele middelen.   

4. Beleidsmedewerker economische zaken /Cittaslow
Portefeuillehouder: T. Houwing en J. Seton
MT lid: B. Romani en J. Gorseling
Toelichting: De tijdelijke extra stimulans op gebied van Economische Zaken, en Cittaslow werpt zijn vruchten af naar onze samenleving. Ons voorstel is dan ook om een beleidsmedewerker voor economische zaken en Cittaslow voor een langere periode te continueren en hiervoor € 83.000 structureel beschikbaar te stellen, zodat we de medewerker vast in dienst kunnen nemen.

5.  Bijdragen BOCE beleidskader
Portefeuillehouder: J.  Seton
MT lid: D.C. Rensen
Toelichting: In de periode 2019-2021 is budget benodigd voor de regionale beleidsagenda BOCE (samenwerkingsverband Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen). Het gaat om het BOCE breed uitwerken van een aantal onderwerpen op het gebied van recreatie en toerisme, leefbaarheid en bereikbaarheid  en omgevingswet.  Hiervoor is een projectorganisatie opgezet. De incidentele bijdrage voor 2020 bedraagt € 118.000. Er resteren nog middelen van de jaren 2018 en 2019 en we stellen voor om in 2020 in eerste instantie deze middelen in 2020 voor BOCE in te zetten. In deze begroting 2020 vragen we dan ook geen additionele middelen. Indien het budget in de loop van 2020 ontoereikend is, dan komen we in de BERAP 2020-I met een voorstel voor additionele middelen.

6. Basis op Orde/betrouwbare overheid
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: D.C. Rensen
Toelichting: Het gaat hier om het bestedingsvoorstel 2019 ten aanzien van de niet-autonome ontwikkelingen van de bedrijfsvoering. Het betreft voor 2020 een incidenteel budget. Dit bedrag is noodzakelijk voor het transitieplan I-organisatie (gegevensbeheer en digicoach). Voor een groot deel kunnen deze ten laste van de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering worden gebracht. Het restant
(€ 52.000) komt ten laste van algemene middelen.

7. Duurzaamheidseducatie
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Duurzaamheid is in ons Bestuursprogramma 2018-2022 een speerpunt en daarom stellen we voor om ook voor 2020 € 10.000 incidenteel beschikbaar te stellen. De intentie is om hier uitvoering aan te blijven geven gedurende de huidige bestuursperiode.

Bestuurlijke bestedingsvoorstellen uit 2020

We stellen voor om in te stemmen met de volgende bestuurlijke bestedingsvoorstellen 2020. Deze voorstellen geven we een hoge prioriteit en in deze begroting doen we een dekkingsvoorstel om deze voorstellen te financieren.

Structureel 

Incidenteel

Nr

Nieuwe voorstellen met hoge bestuurlijke prioriteit 

Thema

2020

2020

1

Doorontwikkeling sociaal domein

Inwoners

p.m.

2

Budget dorpsbudgetten

Inwoners

100.000

3

Laaggeletterdheid 

Inwoners

40.000

4

Intensivering onze Inwoners

Inwoners

141.000

5

Opbouwwerker 2e Exloërmond

Inwoners

27.000

6

Duurzaamheid en energietransitie

Toekomst

1. Uitvoeringskosten

Toekomst

105.000

2. Project energietransitie

Toekomst

130.000

3. Verduurzamen gemeentelijke gebouwen fase 1

Toekomst

9.750

7

Koersdocument Organisatieontwikkeling

Toekomst

50.000

8

Intensivering onze Toekomst

Toekomst

50.000

100.000

9

Voortgang schaapskudde 

Leefomgeving

20.000

10

Gebiedsagenda de Monden: Herinrichting Mondkersheem

Leefomgeving

15.000

11

Intensivering onze Leefomgeving

Leefomgeving

101.000

12

Medewerker verkeer/wegen 

Leefomgeving

72.000

13

Budget GVVP

Leefomgeving

18.750

14

Eikenprocessierups 

Leefomgeving

12.000

15

Intensivering onze Portemonnee

Portemonnee

27.000

Totaal:

451.500

567.000

1. Doorontwikkeling sociaal domein
Portefeuillehouder: A. Trip/T. Houwing
MT lid: B. Romani
Toelichting: Voor de evaluatie Sociaal Domein is voor 2019 € 50.000 budget voor personele inzet en uitvoering beschikbaar. Het is op dit moment niet duidelijk of en in welke mate de evaluatie consequenties heeft voor de doorontwikkeling van het sociaal domein. De doorontwikkeling van het sociaal domein hebben we dan ook p.m. geraamd. Naar verwachting komen we met een voorstel bij de BERAP 2020-I.

2. Budget dorpsbudgetten
Portefeuillehouder: H.G. Wind
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Voor 2020 is het voorstel om een totaalbudget van € 100.000 beschikbaar te stellen voor dorpsbudgetten. Dit bedrag is gebaseerd op een benchmark onder gemeenten in Drenthe en de ervaringen van Coevorden en Emmen. De kaders voor een verdeling van het budget worden vastgesteld in de verordening en de beleidsregels die dit najaar met de gemeenteraad zullen worden besproken. De intentie is om hier uitvoering aan te blijven geven gedurende de huidige bestuursperiode.

3. Laaggeletterdheid
Portefeuillehouder: A. Trip
MT lid: B. Romani
Toelichting: De aanpak laaggeletterdheid is al in 2017 gestart. Doel is om eind 2020 over de periode 2017-2020 totaal 300 laaggeletterden te hebben bereikt. Inmiddels is het plan van aanpak voor 2019 gestart. Uitvoering van deze taak vindt door stichting Andes plaats. Voor 2020 vragen we € 40.000 om uitvoering te kunnen geven aan de aanpak laaggeletterdheid. Eind 2020 beoordelen we of de doelstelling is behaald en of er aanvullende middelen nodig zijn.

4. Intensivering Onze inwoners
Portefeuillehouder: A. Trip en J. Seton
MT lid: B. Romani en E. Rossel
Toelichting: Dit voorstel betreft het versterken van het toezicht op Jeugdzorg en versterking (zowel kwalitatief als kwantitatief) op het gebied van APV/evenementen/
bijzondere wetten. De kosten bedragen € 141.000.

5. Opbouwwerker 2e Exloërmond
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT Lid: J. Gorseling
Toelichting: We vragen € 27.000 om de opbouwwerker die werkzaam is in het Mondengebied voor het eerste halfjaar van 2020 te kunnen financieren. Uiteindelijk is de gedachte dat het werk van deze opbouwwerker door Andes wordt overgenomen.

6. Duurzaamheid en energietransitie
Portefeuillehouder: F.A.J. Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: De gehele woningvoorraad is in 2040 van de fossiele brandstoffen af. In 2050 is de gehele gebouwde omgeving van het aardgas af. Dat vraagt ondertussen om alternatieve, schone energiebronnen die de vraag naar elektriciteit en warmte kunnen leveren. De gemeente Borger Odoorn geeft deze energietransitie samen met bewoners, bedrijven en belanghebbenden vorm door met elkaar uitvoeringsplannen per kern/wijk en buurt te maken en uit te voeren. Dat vraagt om een goede communicatie, mensen en middelen om de doelstellingen zoals in de duurzaamheidsagenda uitgewerkt en beschreven te realiseren. Om hier uitvoering aan te geven vragen we in 2020 middelen voor uitvoering, project energietransitie en verduurzaming van gemeentelijke gebouwen.

7. Koersdocument organisatieontwikkeling
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: D.C. Rensen
Toelichting: Voor 2020 vragen we € 50.000 extra om de organisatieontwikkeling verder vorm te geven. Dit doen we aan de hand van het opgestelde koersdocument ‘Naar een Open Huis op een stevig fundament’ en het rapport ‘Kiezen voor de toekomst’.

8. Intensivering Onze Toekomst
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: D.C. Rensen
Toelichting (€ 50.000 structureel en € 100.000 incidenteel): Dit betreft het Portfoliomanagement, waardoor de onderlinge samenhang tussen programma’s en projecten beter kan worden bewaakt, net als de balans tussen bestuurlijke ambities en ambtelijke capaciteit. Daarnaast willen we trainees aantrekken. Door het aantrekken van trainees kunnen we onze slagkracht versterken en blijven werken aan een voortdurende verbetering van onze processen. Met trainees kunnen we ook zorgen voor (jonge) aanwas voor de voorziene uitstroom van medewerkers met de pensioengerechtigde leeftijd.

9. Voortgang schaapskudde
Portefeuillehouder: A. Trip
MT lid: B. Romani
Toelichting: Er wordt vanaf 2020 € 20.000 structureel gevraagd om voortgang te kunnen geven aan de schaapskudde van Exloo. Dit bedrag is benodigd zodat de herder een acceptabele vergoeding kan ontvangen voor zijn werkzaamheden. In 2019 hebben we het aanvullend benodigd budget uit het reguliere cultuur budget gedekt.

10. Gebiedsagenda de Monden: Herinrichting Mondkersheem
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: In 2020 wordt onderzocht hoe omgeving Mondkersheem opnieuw kan worden ingericht. Een werkgroep waarin bewoners zijn opgenomen ontwikkelt hiervoor een plan. Hiervoor is € 15.000 benodigd.

11. Intensivering Onze leefomgeving
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: We willen een stevige, breed inzetbare projectleider die grote, complexe en politiek gevoelige projecten aankan en het strategisch vermogen in onze organisatie kan verstevigen. Dit levert direct een forse kostenbesparing op, omdat we deze niet meer hoeven in te huren. In eerste instantie willen we deze projectleider inzetten op actuele thema’s in onze leefomgeving, maar op termijn kunnen we deze projectleider ook inzetten voor andere projecten. Hiervoor vragen we € 101.000.

12. Medewerker verkeer/wegen
Portefeuillehouder: T. Houwing en F.A.J. Buijtelaar
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: In 2019 is een beleidsmedewerker verkeer/wegen (in vaste dienst) aangetrokken. De dekking van de salariskosten 2019 van € 72.000 gebeurt op basis van 50/50 uit investeringskredieten voor wegen en GVVP. Jaarlijks de kosten dekken uit investeringskredieten is niet gewenst. De investeringskredieten van verkeer zijn namelijk nog niet standaard opgenomen in de begroting. Elk jaar wordt dit opnieuw afgewogen bij de bestedingsvoorstellen van de begroting. We stellen dan ook voor om de structurele kosten per 2020 niet langer ten laste van investeringskredieten te brengen, maar ten laste van algemene middelen. De kosten bedragen € 72.000.

13. Budget GVVP
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: We stellen in deze begroting voor om een investeringskrediet voor het GVVP beschikbaar te stellen van € 250.000. De inschatting is dat de € 500.000 uit de bestedingsvoorstellen van 2019 in 2020 volledig wordt benut voor verplichtingen die reeds zijn aangegaan. De € 250.000 van 2020 is beschikbaar voor het opstarten van het nieuwe projecten die we in 2021 kunnen uitvoeren. Deze € 250.000 kunnen we in 2020 tevens gebruiken voor het aanvragen van de BDU subsidie van de provincie Drenthe. Bij de begroting 2021 beoordelen we opnieuw wat er voor 2021 benodigd is.

14. Eikenprocessierups
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: De bestrijding van de eikenprocessierups is momenteel een landelijke uitdaging. Ook in onze gemeente hebben we extra werkzaamheden vanwege de eikenprocessierups. Wij stellen voor om het budget met € 12.000 te verhogen, zodat we in 2020 meer middelen hebben om de rups te bestrijden. De verwachting is namelijk dat de bestrijding in de komende jaren niet afneemt.

15. Intensivering Onze portemonnee
Portefeuillehouder: J. Seton
MT-lid: D. de Vries
Toelichting: Dit betreft de versterking van de bodedienst, waardoor BHV en veiligheid tijdens de openingstijden van het gemeentehuis weer kunnen worden gegarandeerd. Dit leidt ook tot vermindering van de werkdruk en tot betere ontvangst en uitgeleiding van gasten/insprekers bij raadsvergaderingen. Een advies uit het rapport over versterking van de controlfunctie (rechtmatigheid) is in de begroting opgenomen als “autonoom”, omdat gewijzigde wettelijke eisen dit noodzakelijk maken.

Effecten Kiezen voor de toekomst 2021

In verband met de beperkte middelen in 2020 is ons voorstel om ‘Kiezen voor de toekomst’ gefaseerd over de jaren 2020 en 2021 uit te voeren. U neemt in deze begroting 2020 een besluit over de financiële consequenties voor het jaar 2020. Voor jaarschijf 2021 hebben we de financiële consequenties voor 2021 (€ 376.500 structureel en € 200.000 incidenteel) in mindering gebracht op de financiële ruimte van 2021. Bij de Kadernota 2021 en/of Begroting 2021 neemt u definitieve besluiten over de budgetten 2021.     

Hieronder zijn de financiële effecten per thema voor het jaar 2021 opgenomen.

Structureel 

Incidenteel

Nr

Effecten Kiezen voor de Toekomst 2021

Thema

2021

2021

1

Intensivering onze Inwoners

Inwoners

113.000

2

Intensivering onze Toekomst

Toekomst

196.000

200.000

3

Intensivering onze Portemonnee

Portemonnee

67.500

Totaal:

376.500

200.000

1. Intensivering Onze inwoners
Portefeuillehouder: A. Trip en H.G. Wind
MT lid: B. Romani en E. Rossel
Toelichting:
1. Ten behoeve van (vooral) de preventie in het Sociaal Domein is de doorontwikkeling van het instrument Monitor Sociaal Domein en het kunnen interpreteren van de cijfers uit de monitor belangrijk. Daarnaast is van belang dat de samenhang tussen de verschillende werkgebieden binnen het Sociaal Domein wordt versterkt. Dat leidt tot verlaging van de financiële kwetsbaarheid (4-ogen-principe), meer totaaloverzicht en inzicht en een meer integraal beleid, wat het aanbod naar de klant ten goede komt.
2. Om aan de beloofde servicenormen te kunnen voldoen (over afspraken aan de balie; terugbellen; niet te lange wachttijden aan de telefoon) is het nodig om het KCC/1e lijn burgerzaken te versterken. Mogelijke andere verbetervoorstellen voor onze dienstverlening worden in het kader van het Project Dienstverlening op een later tijdstip aan de raad voorgelegd.
2. Intensivering Onze Toekomst
Portefeuillehouder: F.A.J. Buijtelaar en J. Seton
MT lid: J. Gorseling en D.C. Rensen
Toelichting:
1. Onze organisatie heeft behoefte aan twee stevige, breed inzetbare projectleiders die grote, complexe en politiek gevoelige projecten aankunnen en het strategisch vermogen in onze organisatie kunnen verstevigen. Dit levert direct een forse kostenbesparing op, omdat we deze niet meer hoeven in te huren. In de begroting van 2020 is al budget gevraagd voor één projectleider.
2. Het aantrekken van een Strategisch adviseur versterkt het strategisch vermogen van de organisatie. Deze Strategisch adviseur zorgt ook voor:
- Goede verbinding tussen raad, griffie, college en organisatie;
- Een kwaliteitsverbetering van de stukken voor college en raad;
- Een betere voorspelbaarheid van de raadsagenda;
- Het verhogen van de politieke sensitiviteit van medewerkers en organisatie.
3. In onze organisatie is onvoldoende veerkracht aanwezig voor het (snel) inspelen op nieuwe ontwikkelingen en het versterken van onze ontwikkelkracht, innovatie en slagkracht op diverse thema’s. De inzet van trainees verstevigt de slagkracht  en biedt de mogelijkheid verbeteringen en vernieuwingen door te voeren zodat de kwaliteit van onze dienstverlening goed blijft.

3. Intensivering Onze portemonnee
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: D. de Vries
Toelichting:
1. In de begroting 2020 is budget gevraagd voor uitbreiding van de bodedienst vanaf half 2020. Wij vragen nu de rest van het benodigde bedrag voor structurele uitbreiding van de bodedienst met 1 fte.
2. De bezetting van het team Financieel Beleid & Control is krap en niet in balans met de taken die voorliggen. Met name voor financieel advies over de eigen Bedrijfsvoering is extra capaciteit nodig.  

Bestuurlijke voorstellen nog niet geprioriteerd

Er is een aantal bestuurlijke voorstellen die of nog niet zijn geprioriteerd of waar we op dit moment minder hoge prioriteit aan geven. Dit omdat de voorstellen bijvoorbeeld nog niet uitgewerkt zijn en niet gekwantificeerd kunnen worden. Ook zullen we in verband met beperkte middelen keuzes moeten maken. Een aantal voorstellen “parkeren” we en komen opnieuw in beeld bij de BERAP 2020-I en/of begroting 2021.      

Structureel 

Incidenteel

Nr

Bestuurlijke voorstellen nog niet geprioriteerd

Thema

2020

2020

1

Canon van BO

Toekomst

10.000

2

Opstellen visie op onderwijshuisvesting 

Leefomgeving

15.000

3

Verkeersmaatregelen uit het GVVP tweede deel

Leefomgeving

18.750

4

Voedselpad Borger 

Leefomgeving

25.000

5

Renovatie 1 hoofdveld per jaar 

Leefomgeving

50.000

6

Onderhoud onverharde paden

Leefomgeving

25.000

7

Bovengrondse toiletgroep Willibrordkerk te Borger 

Leefomgeving

7.050

8

Herinrichting Hoofdstraat Noord Borger 

Leefomgeving

7.150

9

Derde fase kwaliteitsimpuls onderhoud bomen

Leefomgeving

230.000

10

Nieuwbouw Esdal College Borger

Leefomgeving

p.m.

11

Renovatie of nieuwbouw Sportpark Odoorn

Leefomgeving

p.m.

12

MFA 2e Exloërmond

Leefomgeving

p.m.

Totaal:

107.950

280.000

We stellen voor om de volgende bestuurlijke bestedingsvoorstellen te parkeren:

1. Canon van Borger-Odoorn
Portefeuillehouder: A. Trip
MT-lid: B. Romani
Toelichting: Het is een bestuurlijke wens om een canon van Borger-Odoorn te maken. Met een canon wordt het geheel van teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen bedoeld dat het referentiekader is van een gedeelde cultuur of religie. Hiervoor is een bedrag van € 10.000 benodigd.

2. Opstellen visie op onderwijshuisvesting
Portefeuillehouder: A. Trip
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: Dit voorstel is bedoeld om een visie te kunnen opstellen voor de onderwijshuisvesting in onze gemeente. Hier is momenteel geen ambtelijke capaciteit voor. We stellen voor om hier bij de begroting 2020 nog geen middelen voor beschikbaar te stellen.

3. Verkeersmaatregelen uit het GVVP (tweede deel)
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: In het GVVP is beschreven dat we jaarlijks afwegen hoeveel budget we beschikbaar stellen voor het GVVP. Voor 2020 stellen we voor om geen krediet van
€ 500.000 beschikbaar te stellen, maar een krediet van € 250.000. Vandaar dat op deze lijst het overige deel van de € 500.000 (€ 250.000) is geparkeerd.

4. Voedselpad Borger
Portefeuillehouder: F.A.J. Buijtelaar
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: Er zijn plannen om een voedselpad in Borger op te zetten. We stellen voor om hier bij de begroting 2020 nog geen middelen voor beschikbaar te stellen.

5. Renovatie 1 hoofdveld per jaar
Portefeuillehouder: H.G. Wind
MT-lid: J. Gorseling
Toelichting: Een aantal voetbalvelden is de komende jaren toe aan renovatie. Als we
€ 50.000 structureel per jaar beschikbaar stellen, kunnen we één veld per jaar renoveren.

6. Onderhoud onverharde paden
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Het onderhoud van onverharde paden (schelpenpaden en/of granulaten) schiet te kort als gevolg van dat we geen gebruik meer kunnen maken van chemische middelen bij de onkruidbestrijding. Een meer milieuvriendelijker methode (zoals branden en borstelen) is meer arbeidsintensief en kost meer middelen. REAL en BORG onderzoeken de mogelijkheden. Het extra benodigde budget wordt ingeschat op
€ 25.000. Op dit moment geven we dit voorstel nog geen hoge prioriteit.

7. Bovengrondse toiletgroep Willibrordkerk te Borger
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Er zijn plannen om het gebied tussen kerk, Hunebedcity en bouwmarkt te vernieuwen. De totale investering bedraagt € 108.500. De kapitaallasten van deze investering bedragen € 7.050. Op dit moment geven we dit voorstel nog geen hoge prioriteit.

8. Borger centrum, fase 2 Hoofdstraat Noord
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Er zijn plannen om het openbare gebied van de bouwmarkt tot het kruispunt Hoofdstraat –Kruisstraat te vernieuwen. De totale investering bedraagt
€ 110.000. De kapitaallasten van deze investering bedragen € 7.150. Op dit moment geven we dit voorstel nog geen hoge prioriteit.

9. Derde fase kwaliteitsimpuls onderhoud bomen
Portefeuillehouder: F.A.J Buijtelaar
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: In de raadsvergadering 28 februari 2019 is bij de bestedingsvoorstellen 2019 besloten om voor de eerste helft van 2019 een bedrag van € 65.000 beschikbaar te stellen. Vervolgens is in de BERAP 2019-I voor de tweede helft van 2019 € 65.000 beschikbaar gesteld. Het is de intentie om eind 2019 het rapport Integraal Beheer Openbare Ruimte met uw raad te bespreken. Wij vragen in deze begroting 2020 geen additionele middelen, want wij willen eerst het gewenste kwaliteitsniveau door uw raad laten vaststellen.

10. Nieuwbouw Esdal College Borger
Portefeuillehouder: A. Trip
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Het huidige gebouw is niet meer geschikt voor adequaat onderwijs. Nieuwbouw is gewenst. De komende periode wordt in overleg met het Esdal College onderzocht welke mogelijkheden er zijn en wat de financiële consequentie daarvan is.

11. Renovatie of nieuwbouw Sportpark Odoorn
Portefeuillehouder: H.G. Wind
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: De huidige accommodatie (velden en gebouw) in Odoorn is dringend aan renovatie toe. Een extern bureau onderzoekt momenteel welke financiële verplichtingen hiermee gemoeid zijn.

12. MFA 2e Exloërmond
Portefeuillehouder: T. Houwing
MT lid: J. Gorseling
Toelichting: Onderzocht wordt of er draagvlak is in het dorp 2e Exloërmond om een Multifunctionele Accommodatie (MFA) te bouwen. In deze MFA kunnen verschillende voorzieningen worden ondergebracht.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2020 15:22:16 met de export van 05/27/2020 13:52:34