Wij willen kwalitatief goed toegerust personeel, een goede werkomgeving, goed werkgeverschap en een prettige werksfeer. Dit gold altijd al, maar des te meer nu diverse ontwikkelingen een stevig beroep doen op de flexibiliteit van veel van onze medewerkers.
Waar de aard van de werkzaamheden het toestaat, bieden wij medewerkers ook de mogelijkheid om thuis te werken, zodat zij zelf kunnen kiezen, waar ze het meest effectief hun werk kunnen doen. Het voorkomen van verzuim en het terugdringen van bestaand verzuim blijft onder de gegeven omstandigheden ook een belangrijk speerpunt.
Opleiding, vorming en training
Ons opleidingsbudget bedraagt ongeveer 2% van de totale loonsom.
Samen met onze BOCE partners hebben we de zogenaamde BOCE-academie opgericht. Dit is de verzamelnaam voor initiatieven gericht op leren en ontwikkelen binnen de gemeentelijke organisaties Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen. Een aanbod aan scholing en bijeenkomsten helpt medewerkers zich te ontwikkelen en persoonlijk leiderschap te tonen. Op die manier kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de veranderende samenleving.
Volumeafspraak bedrijfsvoering
Wij hebben met een uw raad een zogenaamde volumeafspraak. Deze afspraak houdt in dat de budgetten voor personele kosten jaarlijks met 3% geïndexeerd worden. Deze indexering wordt ingezet voor:
- CAO ontwikkelingen;
- Premies en sociale lasten;
- Organisatieontwikkelingen.
De afgelopen jaren is 45% van de indexering aangewend om de bezuinigingen te realiseren. Hierdoor was er maar zeer beperkte ruimte voor organisatieontwikkeling en knelpunten.
Voor 2019 en 2020 wordt 1% (van de 3%) aangewend om knelpunten in de organisatie op te lossen. De resterende 2% is ingezet voor de CAO ontwikkelingen.
CAO 2019 en 2020
In september 2019 is de nieuwe cao Gemeenten 2019-2020 afgesloten. De nieuwe cao voorziet in een loonstijging van 6,3% over de jaren 2019 en 2020, een transitieregeling en een werkgeversbijdrage voor vakbondswerk.
Door de gefaseerde invoering van de salarisverhogingen in 2019 en 2020 is de structurele doorwerking in 2021 een feit.
Huisvesting
In 2018 hebben we het haalbaarheidsonderzoek laten doen naar de huisvesting van onze organisatie in het gemeentehuis en op de werf. Het onderzoek laat zien dat er kansen liggen om zowel onze voorbeeldrol als overheid op het gebied van duurzaamheid te pakken als gelijktijdig invulling te geven aan een goede moderne huisvesting voor onze medewerkers.
Hiervoor is een verdiepend onderzoek nodig om te komen tot een concreet programma van eisen. In 2020 wordt hier een vervolg aan gegeven.
Bedrijfsvoering in cijfers
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 |
Basisbedrag (structureel) | 11.907.079 | 12.814.670 | 13.486.311 |
Mutaties: | |||
A Index volume afspraak: | |||
- Index (3%; 2019/2020 2%) | 381.591 | 248.141 | 251.591 |
- cao 2019 en 2020 boven 2% | 251.749 | ||
B Autonome ontwikkelingen | 179.500 | ||
C Bestuurlijke ambitie | 263.000 | 155.000 | |
D Bedrijfsvoering | 244.000 | ||
E. ‘Kiezen voor de toekomst’ | 399.500 | ||
Totaal Salariskosten (€) | 12.814.670 | 13.486.311 | 14.544.151 |
ICT (€) | 1.667.393 | 1.667.393 | 1.667.393 |
Voertuigen/machines (€) | 620.079 | 620.079 | 620.079 |
Overig (€) | 1.467.395 | 1.467.395 | 1.467.395 |
(Wettelijke) beleidsindicatoren: | |||
FTE | 191,20 | 196,70 | 203,70 |
Formatie per 1.000 inwoners | 7,33 | 7,76 | 8,04 |
Bezetting per 1.000 inwoners | 6,97 | 7,41 | 7,53 |
Apparaatskosten per inwoner | 628,07 | 678,81 | 721,83 |
Externe inhuur in %-age loonsom | 8,79 | 7,01 | 4,98 |