Begroting 2020

Bijlagen

Financiële beleidskaders

Jaarlijks worden de financiële kaders tegen het licht gehouden in de kadernota. Dit zijn kaders hoe we omgaan met de baten en lasten van onze Portemonnee. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele budgetcyclus. Deze kaders zijn de basis voor het opstellen van de begroting en meerjarenbegroting. Hieronder een overzicht van de huidige financiële kaders.

Nr

Omschrijving

Uitgangspunt

Waarde

1

Begroting (knop 1)

Basis

Structureel sluitende begroting

Knop 1 (saldo begroting) en knop 4 (nieuw voor oud) inzetten om structurele risico’s op te kunnen vangen en structureel nieuw beleid te financieren.

2

Beleidsintensivering (knop 2)

Incidentele bestedingsvoorstellen

Minimum bedrag voor toekenning van nieuw beleid bij de begroting en Bestuursrapportage I

€ 250.000

3

Onvoorzien

Calamiteiten

Beschikbaar voor incidenten

€ 50.000

4

Saldo jaarrekening

Voordelig saldo

Ten gunste van vrije reserve (VAR).

Nadelig saldo

Ten laste van vrije reserve (VAR).

5

Gemeentefonds

Circulaire

Zo mogelijk o.b.v. de septembercirculaire

Behoedzaamheid

5 punten (UF) p.j. cumulatief in meerjaren- begroting

6

Financiering

Beleid

Sturing, conform BBV,  op lage rentekosten

7

Rente

Percentage

Nieuwe investeringen

2,5%

Geen (bespaarde) rente toerekenen aan de reserves en in plaats hiervan een vast bedrag toevoegen aan de algemene reserve (WAR)

Financieringstekort

3,5%

8

Prijsstijging

Index

Aanpassing van budgetten

0,0%

Stelpost voor prijsstijgingen

€ 0

Huur: conform landelijke richtlijn

9

Bedrijfsvoering

Index

In totaal :

Waarvan voor cao- ontwikkelingen, periodieke verhogingen en werkgeverslasten

Waarvan voor organisatieontwikkelingen
(uitgezonderd nieuwe taken)

3,0%

2,0%

1,0%

10

Gemeenschappelijke regelingen (GR) en Werkvoorzieningsschappen
(Wvs)

Exploitatie saldo

Nadelig saldo GR en Wvs is een verplichte uitgave

Conform richtlijn Provincie nadelige saldi GR en Wvs structureel in meerjarenraming verwerken

11

Grondexploitatie

Winstneming

Op basis van BBV en bij voordelige boekwaarde groter dan

€ 50.000

Reserve gronden

% boekwaarde meest risicovolle plannen

Geen winsten en verliezen van gronden rechtstreeks muteren op de vrije algemene reserve maar ten gunste of ten laste van de exploitatie brengen.

50%

12

Reserves

Vermogenspositie

Stille reserves bij berekening weerstandsvermogen meenemen tot de hoogte van de incidentele risico’s

Vermogenspositie

Een minimaal percentage solvabiliteit

25%

Weerstandsdeel algemene reserve (WAR)

Minimumomvang van de WAR vaststellen op de gekwantificeerde risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen blijken

Vrije Algemene reserve (VAR)

Minimum van de VAR als buffer instellen op de incidentele risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen voortvloeien.
Als de financiële ruimte van knop 2 onvoldoende is, dan is het meerdere boven het minimum beschikbaar voor dekking incidentele beleidswensen.

Als de vrije reserve door nadelige jaarrekeningresultaten lager wordt dan het minimum, dan kan aanvulling middels de WAR plaats vinden.

Kern en Kader

Boekwinsten/-verliezen bij Kern en Kader accommodaties

Herstructurering

Bijdrage per gesloopte woning

Voeding uit winstnemingen, grondexploitatie en saldi jaarstukken

€ 5.500

13

Afschrijving

Beleid

Conform financiële verordening

14

Projecten

Kern & kader

Normbedrag per functie en leefgebied (minder accommodaties maar beter)

Vastgoed & Geld (wegen, groen, gebouwen)

Budget jaarlijks ophogen met

€ 50.000

Structureel (dus ook na het  jaar 2023)

3D's (jeugd, wmo, participatie)

In de gedachte van het regenboogmodel blijft ontschotting bestaan. We blijven integraal kijken naar het Sociaal Domein. Voor de 3D budgetten (jeugd, wmo, participatie) passen we wel een schot toe.

15

Belastingen

OZB

Jaarlijkse verhoging

1,75%

Rioolheffing

Kostendekkend

100%

Afvalstoffenheffing

Kostendekkend

100%

Toeristenbelasting

Evaluatie in 2019

Tarief in 2020 verhogen met

€ 0,05

Forensenbelasting

Gekoppeld aan de toeristenbelasting

16

Belastingdruk

Totaal OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing

Jaarlijkse evaluatie ontwikkeling totale belastingdruk i.r.t. hiervoor beschikbare egalisatie reserve

17

Leges

Index

Gekoppeld aan de verhoging OZB

1,75%

18

Kapitaallasten

Vrijval

Alle vrijval ten gunste van exploitatie m.u.v. bedrijfsvoertuigen

19

DPL (dynamische prioriteitenlijst)

Wensen en prioriteiten van het college

Bestedingsvoorstellen bij de programmabegroting en/of Bestuursrapportage I

20

Grote verschillen jaarrekening en begroting

O.a. opbrengst belastingen, bouwleges

Richtlijn: gedeelte van het verschil wordt als structureel gezien

50%

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2020 15:22:16 met de export van 05/27/2020 13:52:34