Inleiding
In deze paragraaf gaan we in op de bestuurlijke ombuigingen 2020. We hebben een aantal voorstellen in de Kadernota 2020 gepresenteerd en hebben deze in deze begroting uitgewerkt. Daarnaast zoomen we in op een nieuwe ombuiging. We stellen een incidentele ombuiging van € 300.000 voor om onze ambities met betrekking tot de incidentele bestedingsvoorstellen te kunnen dekken.
Bestuurlijke ombuigingen 2020
In de Kadernota 2020 is voorgesteld om in te stemmen met de autonome nieuw voor oud voorstellen 2020. De bestuurlijke voorstellen 2020 worden geconcretiseerd in deze begroting 2020. Hieronder is het overzicht voor de ombuigingen weergegeven. We merken op dat er in de Kadernota 2020 een totaal van € 638.500 structureel is genoemd. In onderstaand overzicht is uitgegaan van € 578.500. Het verschil komt door de verhoging van de toeristenbelasting van € 60.000 door de tariefsverhoging van € 1,15 naar € 1,20 per overnachting.
M.b.t. de voorstellen van het Sociaal Domein merken we op dat waar het een beleidswijziging betreft (punt 8), we de Adviesraad sociaal domein om een advies hebben gevraagd. Voor het overige hebben we de Adviesraad in het algemeen geïnformeerd over de ombuigingsplannen van het college.
Nr. | Omschrijving | Thema | Taakveld | Structueel 2020 |
Ombuiging | ||||
1 | Taakstelling Re-integratiebudget | 1 | 6.5 | 100.000 |
2 | Steunfonds | 1 | 6.3 | 10.000 |
3 | Dienstverlening Andes | 1 | 6.2 | 50.000 |
4 | Budget oude jeugdzorg (contract verplichtingen) | 1 | 6.2 | 25.000 |
5 | Jeugdhulp (taakstelling) | 1 | 6.72 | 250.000 |
6 | Wmo (taakstelling) | 1 | 6.71 | 50.000 |
7 | Flexibel subsidie budget | 1 | 6.1 | 23.500 |
8 | Stoppen collectieve zorgverzekering | 1 | 6.3 | 25.000 |
Subtotaal afdeling MO: | 533.500 | |||
9 | Kostendekkendheid leges | 1 | 0.2 | 20.000 |
10 | Principeverzoeken | 1 | 0.2 | 15.000 |
11 | Externe dienstverlening Borg | 4 | 5.7 | 10.000 |
Subtotaal BORG/KCC: | 45.000 | |||
Totale invulling ombuiging | 578.500 |
Toelichting
1. Ombuiging re-integratiebudget
De ombuiging bedraagt € 100.000 structureel. We verwachten dit bedrag te kunnen vinden door kritischer te kijken naar de inkoop van re-integratietrajecten. Daarbij kijken we niet alleen naar het aantal ingekochte trajecten, maar gaan we ook in gesprek met de partijen over de prijs van deze trajecten. De verwachting is dat we hiermee ongeveer
€ 50.000 kunnen realiseren. Daarnaast willen we de gemeentewerf en de andere infrastructuur van BORG meer gaan inzetten voor het activeren en trainen van werkzoekenden. Het Buurtbedrijf zou bijvoorbeeld hier kunnen worden ondergebracht. We denken op deze manier eveneens een besparing van ongeveer € 50.000 te kunnen realiseren.
Financieel effect: € 100.000 structureel voordelig
2. Steunfonds
De ombuiging bedraagt € 10.000 structureel. Het Steunfonds gebruiken we voor individuele situaties waarvoor de bestaande wet- en regelgeving geen soelaas biedt. Denk hierbij aan situaties van dreigende huisuitzettingen en dergelijke. Het gaat om het ultieme maatwerk binnen het sociaal domein. Het is niet te voorspellen hoe vaak van het Steunfonds gebruikt wordt gemaakt, maar we denken dat deze korting haalbaar is. Het risico van incidenteel bijramen blijft echter bestaan.
Financieel effect: € 10.000 structureel voordelig
3. Dienstverlening Andes
Afgelopen periode is met Andes gekeken naar het totale budget en de prioritering in dienstverlening die bij Andes wordt afgenomen. Hierbij zijn de verschillende soorten dienstverlening (o.a. opbouwwerk, jongerenwerk, buurtbemiddeling, mantelzorgondersteuning, vrijwilligersondersteuning) nader bekeken en heroverwogen. Het voorstel is om in ieder geval de coördinatiekosten buurtbemiddeling te heroverwegen. Dit staat los van een wens voor uitbreiding van opbouwwerk en het langduriger onderbrengen van taalhuiscoördinatie bij Andes. Wij verwachten door prioritering in het takenpakket van Andes invulling te kunnen geven aan de ombuiging van € 50.000.
Financieel effect: € 50.000 structureel voordelig
4. Contractverplichtingen jeugdzorg
De ombuiging bedraagt € 25.000 structureel. Dit denken wij te bereiken door de inkoop in het preventieve veld te heroverwegen, waarbij we kijken naar de zorgvraag die er op dit moment is. Hierbij kijken we opnieuw of de interventies die in het verleden effectief zijn gebleken nu nog steeds passend zijn. Dit volgt uit de ontwikkelingen gekoppeld aan het preventieplan.
Financieel effect: € 25.000 structureel voordelig
5. Jeugdhulp (ombuiging)
De ombuiging bedraagt € 250.000 structureel. We verwachten deze ombuiging te bereiken door de volgende acties:
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zuid-Drenthe een ander inkoopmodel hanteren. De Drentse gemeenten trekken hier ook gezamenlijk bij op.
- Door te investeren in praktijkondersteuners van huisartsen die voorkomen dat de huisarts teveel verwijst naar (dure) jeugdhulp. De verwachting is dat de praktijkondersteuners zichzelf kunnen terugverdienen;
- Beter te controleren op de declaraties die binnenkomen van Jeugdhulpaanbieders.
- Stappen te zetten om meer jeugdhulp te ‘normaliseren’. Normaliseren betekent het proberen te overtuigen van de inwoners dat bepaalde problematiek van jongeren ‘normaal’ is.
Financieel effect: € 250.000 structureel voordelig
6. Wmo (ombuiging)
De ombuiging bedraagt € 50.000 structureel. We verwachten dit bedrag te vinden doordat het Rijk naar verwachting de gemeente gaat compenseren voor het nieuwe abonnementstarief huishoudelijke hulp. Dekking zal dus in het budget huishoudelijke hulp gevonden worden.
Financieel effect: € 50.000 structureel voordelig
7. Flexibel subsidie budget
We stellen voor € 23.500 te bezuinigen op het flexibel subsidiebudget. Hiermee verlagen we het subsidieplafond dus met € 23.500. Omdat het subsidiebedrag per activiteit niet daalt is het gevolg dat we dus minder activiteiten kunnen subsidiëren. Hierdoor kunnen minder activiteiten binnen de gemeente worden gesubsidieerd.
Financieel effect: € 23.500 structureel voordelig
8. Stoppen collectieve zorgverzekering
We verwachten € 25.000 structureel te kunnen besparen door de collectieve zorgverzekering voor minima te beëindigen per 1 januari 2020. Een deel van de structurele kosten, te weten € 5.000, willen we blijven inzetten voor de doelgroep. Bijvoorbeeld voor de extra inzet van de Voorzieningenwijzer. De Voorzieningenwijzer helpt mensen met een laag inkomen onder andere bij het kiezen van de best passende elektriciteitsleverancier, maar dus ook de best passende zorgverzekering.
Financieel effect: € 25.000 structureel voordelig
9. Kostendekkendheid leges
Deze ombuiging realiseren we door de opbrengsten van de bouwleges te verhogen. Hier ligt geen wijziging van de tarieven aan ten grondslag, want de opbrengsten uit bouwleges waren relatief laag begroot. Het gevolg hiervan is dat het kostendekkendheid percentage van de fysieke leefomgeving toeneemt, maar de 100% kostendekkendheid wordt niet overschreden.
Financieel effect: € 20.000 structureel voordelig
10. Principeverzoeken
In reactie op de motie “Principeverzoeken” is onderzocht op welke wijze de kosten van een principeverzoek verrekend kunnen worden. We verwachten extra opbrengsten te realiseren door een bedrag in rekening te brengen voor aanvragen die uiteindelijk niet tot een aanvraag voor een vergunning leiden.
Financieel effect: € 15.000 structureel voordelig
11. Externe dienstverlening Borg
Voor bepaalde specifieke activiteiten die niet direct tot het basispakket van Borg behoren zal voor externe initiatiefnemers een voorcalculatie uitgevoerd worden. Deze calculatie brengt transparant in beeld welke kosten verwacht worden. De betreffende externe initiatiefnemer kan op basis van deze calculatie besluiten of Borg deze werkzaamheden uit moet voeren.
Financieel effect: € 10.000 structureel voordelig
Nieuwe incidentele ombuiging
Om u een sluitende begroting 2020 aan te bieden stellen we een incidentele ombuiging van € 300.000 voor. In de BERAP 2020-I komen we met voorstellen op welke wijze we invulling aan deze ombuiging geven.