In dit gedeelte geven we inzicht in de kostendekkendheid van onze leges. Bij de kostendekkendheid van leges maken we onderscheid tussen vijf categorieën.
Op een aantal leges is kruissubsidiering van toepassing. Dit houdt in dat de totale opbrengsten de totale kosten per categorie niet mogen overschrijden. Echter, er mogen wel overschrijdingen zijn per onderdeel in een categorie. Zo kan bijvoorbeeld, binnen de categorie algemene dienstverlening, de overschrijding op rijbewijzen worden gecompenseerd door een onderschrijding op reisdocumenten.
De kostendekkendheid van leges wordt berekend conform regelgeving en jurisprudentie. Dit betekent onder andere dat kosten voor het opstellen van beleid en kosten voor bezwaar- en beroepsprocedures als gevolg van regelgeving niet mogen worden meegenomen in de berekening van kostendekkendheid. Bij de omgevingsvergunningen mogen de kosten voor handhaving, toezicht en controle met uitzondering van de eerste controle en de kosten voor milieu en sloop (uitgezonderd monumenten) eveneens niet worden meegenomen.
De nieuwe tarieven van de leges worden in de decemberraad aan de gemeenteraad voorgelegd. De tarieven van de leges zijn gekoppeld aan de stijging van de OZB van 5% per 2020. We merken op dat niet alle leges met 5% kunnen worden verhoogd. Dit komt doordat de tarieven van de rijbewijzen, paspoorten en ID-kaarten al het maximum wettelijk tarief hebben. Hieronder wordt de kostendekkenheid per categorie leges inzichtelijk gemaakt.
5.1 Titel I. Algemene dienstverlening
Tot Titel I rekenen we de rijbewijzen, reisdocumenten en de burgerlijke stand. Kruissubsidiëring is toegestaan. In de onderstaande tabel zijn de verwachte kosten en opbrengsten van 2020 en de kostendekkendheid percentages van 2019 en 2020 zichtbaar. In algehele zin kan er worden geconcludeerd dat de kostendekkendheid op geen enkel product wordt overschreden.
Algemene dienstverlening | Kosten 2020 | Opb. 2020 | KD 2020 | KD2019 |
Burgerlijke stand | 64.296 | 23.783 | 37% | 24% |
Reisdocumenten, ID | 123.519 | 75.000 | 61% | 71% |
Rijbewijzen | 163.986 | 82.502 | 50% | 64% |
Verstrekking BRP | 100.873 | 4.820 | 5% | 11% |
Verstrekking kiesregister | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Verstrekking WBP | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Bestuursstukken | 5.760 | 750 | 13% | 13% |
Vastgoedinformatie | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Overige publiekszaken | 21.189 | 6.631 | 31% | 18% |
Gemeentearchief | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Gereserveerd | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Leegstandswet | 5.169 | 1.639 | 32% | 26% |
Kansspelen | 2.400 | 630 | 26% | 26% |
Verkeer en vervoer | 34.063 | 10.522 | 31% | 18% |
Diversen | 31.981 | 5.956 | 19% | 42% |
Aansluiting riolering | 590 | 590 | 100% | 100% |
Totaal: | 553.827 | 212.823 | 38% | 37% |
Hieronder volgt per onderdeel een verklaring van de verschillende uitkomsten kostendekkendheid 2019-2020:
- Het kostendekkendheid percentage op de burgerlijke stand is toegenomen, omdat er minder uren zijn toegerekend aan de kosten.
- Het kostendekkendheid percentage van de reisdocumenten, ID is in 2020 gedaald vanwege een lagere verwachte opbrengst op de reisdocumenten.
- De kostendekkendheid van de rijbewijzen is afgenomen doordat er meer kosten zijn toegerekend.
- De kostendekkendheid van verkeer en vervoer valt hoger uit doordat de opbrengsten raming van de gehandicaptenparkeerkaart te laag was geraamd in 2019.
- De kostendekkendheid op de diversen valt lager uit omdat de opbrengsten uit toetsing bouwaanvragen naar beneden is bijgesteld.
5.2 Titel II. Fysieke leefomgeving
Onder Titel II vallen de omgevingsvergunningen van de fysieke leefomgeving, zoals bouwplannen. Ook binnen deze legesverordening omgevingsvergunning is kruissubsidiëring toegestaan. Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is er met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en kleine bouwplannen. Het loslaten van deze kruissubsidiëring leidt tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen.
In onderstaande tabel zijn de kosten, opbrengsten en kostendekkendheid
percentages van 2019 en 2020 zichtbaar. Hieronder volgt een verklaring van de verschillen op hoofdlijnen:
- Er is een stijging van kosten zichtbaar doordat er hogere salariskosten zijn toegerekend.
- De overheadkosten nemen toe vanwege een hoger overheadstarief.
- De opbrengsten uit de heffingen zijn hoger geraamd vanwege verwachte opbrengsten uit principeverzoeken en raming van de bouwleges kon in algehele zin omhoog worden bijgesteld vanwege verwachte hogere opbrengsten.
Door de opbrengsten van de heffingen te verhogen zijn de ombuigingen kostendekkendheid leges en principeverzoeken ingevuld. Dit is verder toegelicht in het onderdeel Ombuigingen van Onze portemonnee.
Kosten fysieke leefomgeving | 2019 | 2020 | Verschil |
Kosten taakveld(en) | 344.602 | 364.039 | 19.437 |
Opbrengsten, excl. heffingen | 0 | 0 | |
Netto kosten | 344.602 | 364.039 | 19.437 |
Toe te rekenen overhead | 196.943 | 222.708 | 25.765 |
Toe te rekenen BTW | 21.422 | 18.272 | -3.150 |
Totaal: | 562.967 | 605.019 | 42.052 |
Opbrengsten fysieke leefomgeving | |||
Opbrengst heffingen | 434.843 | 518.068 | 83.224 |
Totaal: | 434.843 | 518.068 | 83.224 |
Kostendekkendheid | 77% | 86% |
5.3 Titel III. Europese dienstenrichtlijn
Titel III betreft de dienstverlening vallend onder de Europese dienstentrichtlijn. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2020 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2019.
Kosten Europese dienstenrichtlijn | 2019 | 2020 | Verschil |
Horeca | 6.465 | 7.460 | 996 |
Organiseren van evenementen | 323 | 373 | 50 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 6.788 | 7.833 | 1.045 |
Opbrengsten Europese dienstenrichtlijn | |||
Horeca | 2.950 | 2.950 | 0 |
Organiseren van evenementen | 5 | 5 | 0 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 2.955 | 2.955 | 0 |
Kostendekkendheid | 44% | 38% |
5.4 Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
Dit betreft de rechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten nemen in 2020 af vanwege lagere kapitaallasten.
Kosten lijkbezorgingsrechten | 2019 | 2020 | Verschil |
Kosten lijkbezorgingsrechten | 403.024 | 369.293 | -33.731 |
Totaal: | 403.024 | 369.293 | -33.731 |
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 152.625 | 155.296 | 2.671 |
Totaal: | 152.625 | 155.296 | 2.671 |
Kostendekkendheid | 38% | 42% |
5.5 Kostendekkendheid marktgelden
Betreft de heffing van marktgelden voor bepaalde aangewezen standplaatsen. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2020 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2019.
Kosten marktgelden | 2019 | 2020 | Verschil |
Kosten marktgelden | 10.614 | 10.669 | 55 |
Totaal: | 10.614 | 10.669 | 55 |
Opbrengsten marktgelden | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 7.387 | 7.516 | 129 |
Totaal: | 7.387 | 7.516 | 129 |
Kostendekkendheid | 70% | 70% |