1.1 Wegen
Onderhoudsniveau
Jaarlijks worden alle openbare verhardingen onderworpen aan een visuele inspectie volgens de CROW-systematiek. De verzamelde gegevens leggen we vast in het geautomatiseerde wegbeheersysteem.
De gemeente onderhoudt niet alle verhardingen volgens de CROW-normen. We kijken onder meer naar de functie van de verharding. Deze functie is uitgesplitst in een zevental categorieën:
1. Doorgaande wegen;
2. Kernontsluitingswegen;
3. Woonstraten;
4. Landbouwontsluitingswegen;
5. Landbouwwegen;
6. Fietspaden;
7. Voetpaden.
De verhardingen met categorie 1 en 2 worden nagenoeg volgens de CROW-normen opgevoerd. Bij categorie 3, 6 en 7 tolereren we meer schade. De verhardingen in de categorie 4 en 5 worden pas opgevoerd als de schade zodanig ernstig is dat de verkeersveiligheid in het geding komt. Na bovenstaande toetsing ontstaat een technische en financiële onderhoudslijst voor de komende drie jaar: de meerjarenplanning REAL. Ieder voorjaar - na de weginspecties - wordt deze meerjarenplanning aangepast, afgestemd met de andere vakgebieden en vastgesteld door het college. Deze lijst vormt de basis voor het jaarlijkse onderhoudsinvesteringsprogramma.
Prioriteringssysteem
Om verantwoorde keuzes te kunnen maken uit de lijst van wegenprojecten is een eigen prioriteringssysteem ontwikkeld die door de gemeenteraad is vastgesteld op 8 maart 2018. Verkeersveiligheid, de kans op mogelijke schadeclaims, comfort en de gevolgkosten bij uitstel van onderhoud zijn betrokken in deze systematiek. Immers, een weg kan er goed uitzien terwijl uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten op langere termijn. De plattelandswegen (categorie 4 en 5) hebben een eigen prioriteringssysteem, waarbij ook wordt gekeken naar het fietsverkeer en recreatief gebruik.
Stand van zaken wegenonderhoud
In onderstaande tabel is de stand van zaken met betrekking tot het wegonderhoud zichtbaar.
Wegfunctie | Op orde |
Doorgaande wegen | 90 % |
Kernontsluitingswegen | 75 % |
Woonstraten | 65 % |
Fietspaden | 65 % |
Voetpaden | 50 % |
Landbouwontsluitingswegen | 20 % |
Landbouwwegen | 10 % |
In onderstaande tabel zien we het aantal km van de verschillende typen wegen.
Omschrijving | Aantal km 2019 | Aantal km 2020 |
Doorgaande wegen | 143 | 143 |
Kernontsluitingswegen | 59 | 59 |
Woonstraten | 86 | 86 |
Landbouwontsluitingswegen | 52 | 52 |
Landbouwwegen | 153 | 153 |
Fietspaden | 136 | 136 |
Voetpaden | 78 | 78 |
Reservering wegengelden
Afgesproken is dat restkredieten weer ingezet worden voor groot onderhoud wegen. Hieraan ligt een collegebesluit ten grondslag.
Beleidskader
Klein onderhoud
Onder klein onderhoud verstaan we het aanbrengen van slijtlagen, het dichten van scheuren in asfalt, het plaatselijk repareren van slechte plekken, het dichten van kleine gaten en het oplossen van calamiteiten. Op basis van de jaarlijkse visuele inspectie van de wegen, stellen we een project ‘klein wegenonderhoud’ op. De calamiteiten en onderhoudsmaatregelen voeren we binnen het beschikbare budget uit.
Groot onderhoud
Op basis van de meerjarenplanning REAL stelt het college in het voorjaar het onderhoudsinvesteringsprogramma vast. Deze wordt ter informatie aangeboden aan de gemeenteraad. Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden de projecten in de markt gezet. Voor de jaren 2018-2023 is een miljoen euro extra beschikbaar. Conform beleid investeren we ca. € 400.000 euro per jaar in plattelandswegen.
Speerpunten groot onderhoud 2020
Hieronder worden de speerpunten in het groot onderhoud 2020 toegelicht.
1. Zuiderdiep Valthermond (Drentse Mondenweg – Kavelingen)
Er wordt aangestuurd op een reconstructie in 2021. In 2020 gaan de nutsbedrijven hun kabels en leidingen vervangen. De reconstructie behelst de vernieuwing van het totale wegprofiel (weg, voetpad, parkeerstrook en groen). In 2020 wordt het plan technisch voorbereid in samenspraak met de aanwonenden en belanghebbenden.
2. Dreef (Exloo – 2e Exloërmond)
Na de reconstructie van de Middenweg (2018) en de Strengenweg (2019) is conform de prioritering de Dreef de eerstvolgende plattelandsweg die in aanmerking komt voor reconstructie. De LTO, Recreatieschappen Drenthe en Cumela onderstrepen deze visie.
Financiën
Op basis van ons wegenareaal is jaarlijks € 2.100.000 investeringsruimte noodzakelijk om de verhardingen goed te onderhouden. Jaarlijks is er € 800.000 investeringsruimte beschikbaar voor groot onderhoud en € 348.544 budget voor klein onderhoud. Door de jaarlijkse extra investering van € 1.000.000 in de jaren 2018-2023 kunnen we extra projecten van de meerjarenplanning REAL uitvoeren. Afhankelijk van het resultaat van de aanbestedingen is het mogelijk een deel van het tekort in te lopen. We stellen in deze begroting voor om het budget vastgoed en geld met ingang van 2024 te verlengen, zodat er weer ruimte ontstaat om te blijven investeren in wegen.